Chladenie potravín v karavane alebo obytnom aute
Chladnička v karavane je jedným zo zásadných prvkov komfortu na dovolenke v pojazdnom príbytku. Zároveň je však chladnička jedným z najcitlivejších zariadení v karavane a správne fungovanie takej karavanovej chladničky dokáže potrápiť nejedného užívateľa. Preto je dôležité mať kvalitne ošetrený servis chladničky v karavane a snažiť sa poskytnúť tomuto zariadeniu tie najlepšie podmienky pre fungovanie.
Prvé chladničky sa v karavanoch objavili v 70. rokoch minulého storočia a boli k dispozícii len v komfortných modeloch. V porovnaní s modernými štandardmi bolo vybavenie týchto chladničiek veľmi základné. Pre staršie chladničky bolo typické, že v ich prístrojoch sa často tvorili vzduchové bubliny a tie potom nefungovali správne.
Oprava chladničky znamenala vybrať celú jednotku z karavanu a v niekoľkohodinových intervaloch ju obracať hore nohami a späť. Tento spôsob opravy často pomohol - ale nie vždy - čo platí aj pre novšie chladničky. Pri prvých náznakoch poruchy sa odporúča chladničku týmto spôsobom otočiť.
V porovnaní s vyššie uvedenými staršími chladničkami majú moderné chladničky požadovanú účinnosť aj pri vyšších teplotách, zvyčajne majú automatické zapaľovanie a obsahujú sofistikovanú riadiacu elektroniku.
Prítomnosť elektroniky a zložitejšie mechanizmy fungovania majú za následok to, že je pre správny chod chladničky viac ako kedykoľvek predtým, podstatný kvalitný a pravidelný servis a správna montáž chladničky do karavanu. Veľký dôraz je potrebné dbať na používanie chladničky podľa pokynov v používateľských manuáloch. Pri domácom opravovaní chladničky je potrebné dávať si pozor na veľký rad problémov. Z tohto dôvodu je lepšie ju zveriť odborníkom so skúsenosťami v odbore. Kvalitný a všestranný servis Vám môže poskytnúť aj náš autoservis BURIMEX s.r.o.
Typy chladničiek v karavane
Chladničky pre karavany fungujú na dvoch základných princípoch - kompresorovom alebo absorpčnom, pričom oba využívajú výmenu tepla prostredníctvom rôznych procesov - kompresorová chladnička stláča chladivo, čím nasáva teplý vzduch z vnútra chladničky; absorpčná chladnička využíva zmeny teploty spôsobené pohybom amoniaku alebo podobného plynu v sústave so studenou vodou.
Kompresorové chladničky v karavane sú veľmi účinné, ich nevýhodou je vyššia prevádzková hlučnosť a absencia plynovej prevádzky. Veľkou výhodou absorpčnej chladničky je naopak úplná absencia akýchkoľvek pohyblivých častí, a teda jej úplná nehlučnosť. Vzhľadom na plynovú prevádzku si tento typ chladničky vyžaduje, aby bol niekde na stene karavanu umiestnený komín na odvod spalín. Pri súčasnej popularite cestovania v divočine je absorpčná chladnička, ktorá funguje na všetky tri typy energie, najlepším riešením pre každý karavan.
Zdroje na prevádzku chladničky v karavane
Chladničku v karavane možno napájať tromi spôsobmi. Pri pobyte v kempe s prípojkou je najbežnejšie 230 V. Pri tomto spôsobe napájania je výkon chladničky maximálny a bez akýchkoľvek zádrheľov, problémom však môže byť cena elektriny v kempe alebo nedostatočne silné ističe. Ak je v kempe pripojených príliš veľa používateľov, napätie môže klesnúť na 190 V. Chladnička potom nemusí fungovať tak, ako by mala. V takom prípade je potrebné prejsť na plynovú prevádzku, kde sú zdrojom chladenia chladničky plynové fľaše. S týmto zdrojom energie má chladnička tiež maximálny výkon a veľkú výhodu nízkej spotreby plynu. Prevádzka chladničky na plyn je predpokladom pre kempovanie v divočine, pri ktorom sa stávate nezávislými od elektrickej prípojky.
V kombinácii s regulátorom Truma DuoControl CS alebo MonoControl CS je možné chladničku prevádzkovať na plyn aj počas jazdy. Vďaka integrovaným senzorom nárazu je to nielen legálne, ale predovšetkým bezpečné. Možnosť chladenia aj počas jazdy sa vám v horúcich mesiacoch určite bude hodiť!
Posledným zdrojom chladenia v chladničke karavanu môže byť 12 V, ale ten sa väčšinou používa len keď je karavan v pohybe, a treba povedať, že samotných 12 V nedokáže chladničku správne ochladiť. Tento zdroj sa používa skôr ako zdroj chladenia pri presunoch medzi dvoma miestami, kde sa potom chladnička zapne na 230 V alebo plyn.
Medzi rôznymi typmi napájania kombinovanej chladničky je možné prepínať ručne priamo na ovládacom paneli chladničky, niektoré moderné chladničky majú automatické prepínanie. Tieto chladničky sa môžu prepínať z plynu na 12 V po naštartovaní motora alebo sa systém sám prepne z plynu na 230 V, ak je vozidlo pripojené na 230 V. Cena týchto automatických chladničiek je hlavným dôvodom, prečo nie sú tak rozšírené.
Ako zapojiť chladničku v karavane?
Pripojenie chladničky v karavane sa vykonáva v závislosti od zdroja napájania. Pokiaľ ide o pripojenie k sieti 230 V, na chladničke je zvyčajne kábel s pripravenou zásuvkou, niekedy je kábel ukončený holými vodičmi a chladničku je potrebné pripojiť priamo k zdroju 230 V. Kábel 12 V na chladničke je vždy ukončený holými vodičmi, ktoré je potrebné pripojiť k systému 12 V, ale je dobré, aby bol prierez kábla rovnaký ako ten, ktorý pripravil výrobca (prierez sa môže pohybovať od 2,5 mm do 10 mm v závislosti od typu chladničky). Spolu s pripojením chladničky na 12 V môžete pripojiť aj ventilátor pre chladničku a využiť možnosť zvýšiť výkon vašej chladničky.
Pripojenie chladničky k prívodu plynu sa zvyčajne vykonáva buď pomocou ľavého závitového spojenia, z ktorého môže hadica viesť priamo k regulátoru tlaku plynu na bombe, ale bežnejšie je pripojenie k plynovému rozvodu pomocou 8 alebo 10 mm rúrky, ktorá sa nachádza na zadnej strane chladničky. Na čo si dať pozor pri plyne v karavane a ako si vybrať plynové komponenty sa dozviete v našom prehľade používania plynu v karavane.
Pri chladničkách je väčšinou uvádzaná spotreba plynu v gramoch za hodinu, čo je údaj, vďaka ktorému je možné veľmi ľahko spočítať, ako dlho chladnička na bombu vydrží fungovať. Majte prehľad o tom, koľko plynu si Vaša chladnička berie aj vďaka meračom množstva plynu vo fľaši.
Odvod spalín chladničky
Každá plynová chladnička produkuje počas chladiaceho procesu spaliny, ktoré sa musia odvádzať mimo karavanu. Klasicky sa za chladničkou nachádza rebrovaná oblasť, v ktorej prebieha skutočná výmena tepla, a práve v oblasti za ňou sa nachádzajú dva otvory v stene karavanu. Tieto otvory sú zvyčajne vyplnené mriežkami chladničky, ktoré zabezpečujú nielen dobré vetranie, ale aj dobrú cirkuláciu vzduchu v priestore za chladničkou, a tým aj lepší výkon.
V prípade menších a stredne veľkých chladničiek Dometic (predtým Electrolux) sa v týchto kombináciách musí použiť spodná mriežka LS 200:
- S mriežkou LS 100, ktorá má priame napojenie na komínový vývod.
- Pri novších chladničkách s druhou mriežkou LS 200 je teda komín z chladničky len v priestore za mriežkou a nie je priamo napojený na komínový vývod.
- So strešným prieduchom R500 v prípadoch, keď je potrebné zaistiť vývod komína mimo priestoru na boku.
Pri veľkých chladničkách Dometic sa používa spodná mriežka LS 300 s:
- LS 300 druhá mriežka, takže komín z chladničky je len v priestore za mriežkou a nie je priamo napojený na komínový vývod.
- So strešným prieduchom R500 v prípadoch, keď je potrebné zaistiť vývod spalín mimo priestoru na boku.
Pre chladničky Thetford existujú dva typy mriežok (v závislosti od veľkosti chladničky), ktoré sú spárované nad sebou, pričom vývod komína vedie len do priestoru za mriežkou:
- malá mriežka
- veľká mriežka
Aký je rozdiel medzi chladiacim boxom a chladničkou?
V našej ponuke nájdete rôzne typy chladiacich zariadení, pričom je potrebné rozlišovať medzi chladiacim boxom a chladničkou. Chladiaci box je menšie prenosné zariadenie, či už na elektrinu, plynové kartuše alebo pasívne chladivo. Chladiace boxy sa bežne neumiestňujú do interiéru karavanu alebo obytného vozidla, pretože sú svojou povahou určené na ľahkú prepravu.
Chladnička je vstavaná alebo voľne stojaca jednotka podstatne väčších rozmerov ako chladiace boxy a umiestňuje sa do interiéru karavanu alebo obytného vozidla buď ako samostatne stojaci objekt, alebo ako súčasť kuchynskej linky atď. Pri výbere chladničky treba dbať na to, aby bolo chladiace zariadenie vhodné na inštaláciu do interiéru, ako aj na výber vhodných rozmerov a objemu.
Aký typ chladničky mám v karavane?
Ak hľadáte náhradné diely na chladničku do karavanu, k dispozícii je katalóg náhradných dielov na staršie aj novšie chladničky od popredných výrobcov Thetford a Dometic. Naša spoločnosť je schopná zabezpečiť prevažnú väčšinu náhradných dielov pre chladničky, najmä tie, ktorým hrozí, že sa po čase opotrebujú, alebo ktoré často prestávajú fungovať či potrebujú výmenu.
Keď hľadáte takýto náhradný diel, musíte poznať výrobcu, označenie modelu a často napríklad aj prevádzkový tlak plynu, pri ktorom chladnička pracuje. Všetky tieto informácie nájdete na štítku, ktorý je súčasťou vnútornej strany každej chladničky do karavanu. Kde nájdem štítok na chladničke v karavane?
Najmä pri starších chladničkách sa môže stať, že náhradné diely už nie je možné objednať, takže jedinou možnosťou je výmena celej chladničky, pričom takmer každá chladnička má priamu, modernejšiu alternatívu od výrobcu - ak hľadáte priamu náhradu a potrebujete vedieť presný typ, ktorý bude pasovať do vašej súčasnej chladničky, kontaktujte nás!