Bočné okno do dodávky Bumblebee
Bočným oknám obytného vozidla sme sa už venovali v niekoľkých článkoch nášho seriálu
o prestavbách dodávok, keď na nich pracovali študenti Honza a Klára. Dnes sa pozrieme za Martinom a Maryiou, ktorí pred časom dokončili inštaláciu 12-voltového strešného ventilátora a až teraz sa dostali k montáži bočného okna. Keďže prestavba dodávky Bumblebee na obytný automobil úspešne pokračuje, Martin a Maryia sa pomaly blížia k inštalácii nábytku a obloženia stien v dodávke, inštalácia bočného okna sa v tejto fáze javí ako najlogickejší krok.
Na to, aby obytná dodávka vo vnútri pôsobila priestranným dojmom, sú nevyhnutným doplnkom okna. Snáď nikto nechce pri cestovaní v dodávke tráviť čas v tmavej „kobke“ a byť aj za bieleho dňa odkázaný iba na vnútorné osvetlenie. Výhodou dodávky Fiat Ducato Maxi, ktorú vlastní Martin a Mariya, je veľké okno v bočných posuvných dverách a dve okná v zadných krídlových dverách. Po odstránení prepážky deliacej kabínu vodiča a nákladový priestor tak celý interiér obytnej dodávky pôsobí svetlým a vzdušným dojmom.
Dôvodom, prečo sa Martin a Mariya počas prestavby dodávky na obytný automobil rozhodli pridať ďalšie bočné okno, nebol nedostatok svetla v dodávke, ale vetranie. Ako už bolo spomenuté, Mariya a Martin majú v dodávke niekoľko zdrojov svetla: okno v kabíne vodiča, okno v bočných posuvných dverách, okná v zadných dverách a strešný ventilátor MaxxFan Deluxe s priehľadným krytom. Práve v spojení so spomínaným ventilátorom bude nové bočné okno slúžiť na zlepšenie cirkulácie vzduchu.
Na tento účel si Martin a Mária objednali úzke výklopné bočné okno Dometic S-4 s rozmermi (š x v) 70 x 30 cm z nášho e-shopu Padabo.sk. Toto bočné okno si pre svoju dodávku vybrali z dvoch dôvodov:
- Veľmi obľúbené bočné okno pre karavany a dodávky od osvedčenej značky.
- Dokonale zapadalo do ich plánu.
- Má výborné tepelnoizolačné vlastnosti a nezahmlieva sa.
- Má roletku a sieťku proti hmyzu.
Výber polohy bočného okna
Keď Martin a Mariya vybrali vhodné bočné okno, museli na boku dodávky vymerať vhodné miesto na jeho umiestnenie. Po výbere výšky sa ešte museli rozhodnúť, či bude okno umiestnené viac vľavo, v strede alebo vpravo. Martin a Mariya vybrali optimálnu polohu tak, že odfotografovali okno pripevnené k stene v rôznych polohách a potom si dali "tvorivú prestávku", aby si pozreli všetky fotografie a vybrali polohu, ktorá im pre bočné vetracie okno dodávky najviac vyhovovala - nakoniec zvíťazil kompromis vľavo od stredu. Martin a Mariya sú s umiestnením okna spokojní, pretože dokonale zapadá do dizajnu dodávky a celého konceptu - zvonka aj zvnútra.
Zameranie
Po výbere finálnej polohy okna bolo potrebné okno zamerař. Dodávka spravidla nie je rovná a Martin a Maryia museli určiť, aký bude ich referenčný bod. Veľmi im pomohlo dizajnérske štúdio ItalDesign, ktoré založil Giorgetto Giugiaro, muž stojaci za ikonickými automobilmi ako Alfa Romeo Giulia Sprint GT, VW Golf I a BMW M1. Ako referenčný bod Mariya a Martin použili jeden z profilov na určenie línie horizontu.
Rezanie
Martin a Mariya už mali skúsenosti s rezaním do dodávky z inštalácie strešného ventilátora. Preto už vedeli, čo môžu očakávať, a nemali z tejto úlohy veľké obavy. Po vymeraní musel Martin odrezať jeden priečnik v stene. Na to mu stačilo uhlovou brúskou (flexou) odrezať jedno kotvenie, potom pomocou teplovzdušnej pištole odstrániť lepidlo na karosérii a odstrániť nosník.
Martin a Mariya sa najprv pokúsili vystrihnúť montážny otvor pre okno nožnicami na plech, ktoré použili aj na vystrihnutie strešného ventilátora. V porovnaní so strechou sa nožnice na bočnej stene správali inak a mali tendenciu deformovať plech. Keďže všetko bolo správne zamerané a Martin mal dostatok skúseností s prácou s uhlovou brúskou, rozhodol sa ju použiť na vystrihnutie montážneho otvoru.
"Flexa" prešla stenou ako nôž maslom a za pár minút bola diera vyrezaná. Potom Martin zarovnal ostré hrany brúsnym kotúčom a nastriekal ho antikoróznou farbou.
Výroba dreveného rámu
Martin a Mariya zostavili rám okolo okna z drevených lamiel s hrúbkou 23 mm, ktoré potom prilepili lepidlom na očistenú vnútornú karosériu a nechali zaschnúť. Rám s oknom prilepili na miesto a z druhej strany ho pridržali tak, aby bol rám presne tam, kde ho potrebujú, a aby sa okno nezachytilo alebo neprešlo cez stenu.
Inštalácia okien
Na vonkajší rám bočného okna Martin a Mariya dookola naniesli v dostatočnej vrstve tesniaci tmel Sikaflex 221i a následne ho nasunuli na pripravený drevený rám. Neskôr k nemu pripevnili vnútorný rám okna s roletou a moskytiérou.
Príprava upevnenia okolo okna a izolácie
Podobne ako študenti Honza a Klára v našom minulom článku, aj Martin s Maryiou chceli mať posteľ čo najširšiu, a tak sa snažili, aby obloženie stien v priestore na spanie bolo čo najužšie. Preto na stenu nalepili rovnaké drevené profily s hrúbkou 23 mm, aké použili na rám okna, a po ich zaschnutí obložili priestor okolo okna izoláciou Reckhorn Camper. Článok o izolácii dodávky Bumblebee si môžete prečítať tu.
Mariya a Martin sú s výsledkom veľmi spokojní. Z estetického hľadiska vyzerá bočné vetracie okno Dometic S-4 na dodávke Bumblebee veľmi dobre a dokonale plní svoju funkciu vetrania.
V ďalšom článku od Martina a Maryie sa môžete tešiť na obloženie stien a inštaláciu nábytku v ich budúcom karavane.
Na záver vás pozývame, aby ste ich sledovali na Instagrame @vanlifelegends, kde nájdete aktuálne informácie o prestavbe dodávky Bumblebee a ďalšie zaujímavosti.