10 užitočných tipov pre zimné kempovanie v karavane a obytnom aute
Rozhodli ste sa, že po letnom kempovaní je čas vyskúšať zimnú verziu? Máme pre vás 10 tipov, ktoré by ste mali mať na pamäti, keď sa chystáte kempovať v mrazivom počasí. Bola by škoda nechať svoj karavan v chladných mesiacoch pol roka nečinný. Zimná dovolenka si vyžaduje viac príprav a plánovania. Odporúča sa zabezpečiť si kemp v dostatočnom predstihu, pretože nie všetky kempy sú v zime otvorené a miesta sú rýchlo obsadené. Dôležité je tiež zabezpečiť si plyn. Výmena alebo plnenie plynových fliaš je veľmi dôležité.
Vopred sa informujte o možnostiach v mieste, kam chcete ísť na dovolenku. Plánovanie trasy vopred vám uľahčí život. Kempovanie v zime je ako mnoho iných vecí v živote, ktoré by ste mali vyskúšať. Pre úspešný začiatok zimnej sezóny vám prinášame najlepšie triky a tipy, ako si užiť zimné radovánky. Poskytujeme postrehy o správnom vetraní, vykurovaní, zabezpečení elektriny, plynu, vody a praktickom vybavení kempingového vozidla. Možno si aj vy užijete báječné výlety na snehu.
1. Predkúrenie je dôležitým krokom proti plesniam
Ak sa chystáte na výlet, je vhodné karavan pred odchodom aspoň trochu vyhriať, pričom nezabudnite otvoriť všetky skrinky. Zabránite tak kondenzácii, ktorá by sa mohla v karavane vytvoriť počas dlhšieho odstavenia. Ideálne je použiť odvlhčovač vzduchu, ktorý nájdete v našom e-shope a predajni v Bavoryni!
2. Venujte zvýšenú pozornosť vode. Jej zamrznutie môže poškodiť vaše zariadenie
Ako sme už spomínali, kúrime počas celého dňa, aby sme zabránili zamrznutiu vody v potrubí, sifónoch a batériách. Čo však s nádržami na čistú a odpadovú vodu? Moderné vozidlá často obsahujú vykurovacie prvky, ktoré zabraňujú zamrznutiu vody priamo v týchto nádržiach. Samozrejme, závisí to od umiestnenia týchto nádrží. Mrazivé teploty môžu spôsobiť značné problémy s vodovodným potrubím. Vzniknutý ľad môže spôsobiť prasknutie potrubia, porušenie tesnenia alebo dokonca poškodenie čerpadiel.
Preto je dôležité, aby sa v čase vašej neprítomnosti udržiavalo vykurovanie priestoru na teplote aspoň 10 °C. Na ochranu pred mrazom je väčšina automobilov vybavená bezpečnostným ventilom (tzv. No Frost valve), ktorý uvoľní vodu z bojlera, keď vnútorná teplota vozidla klesne na 3 °C. Je to preto, aby sa zabránilo poškodeniu najcennejšej časti vodného systému, bojlera. Je však dôležité poznamenať, že na zvyšok vodného systému sa táto ochrana nevzťahuje. Ak máte nejakú hadicu alebo hadičky, ktorým končí životnosť, vymeňte ich.
Pri mrazoch môžu ešte viac popraskať a spôsobiť veľa nepríjemností. V niektorých prípadoch je možné nainštalovať ohrievač potrubia, ktorý zabráni zamrznutiu vody v systéme. Je veľmi dôležité mať v odpadovej nádrži výrobok, ktorý zabráni zamrznutiu obsahu. V prípade prívesu sa odporúča ponechať odpadovú nádrž otvorenú a vodu zbierať do externej nádoby. Táto nádoba by sa mala vyprázdniť po každom použití, aby sa zabránilo zamrznutiu vody. Najoptimálnejšie je mať vyhrievanú odpadovú nádrž. Ak je to možné, použite nemrznúcu zmes.
3. V zime sa oplatí zakryť chladničku
Nezabudnite používať zimné kryty na chladničku. Zabezpečíte tak jej správne fungovanie aj v chladnejšom počasí. Ak sa do chladničky dostane príliš veľa studeného vzduchu, môže to negatívne ovplyvniť jej funkčnosť a zvýšiť jej spotrebu.
4. Teplo je pre vaše pohodlie v zime najdôležitejšie
Na maximálne udržanie tepla vo vašom karavane alebo obytnom vozidle odporúčame dôkladne izolovať predné a bočné okná kabíny, kde dochádza k najväčším tepelným stratám. Samotná kabína karavanu nie je nijako izolovaná! Musíme si teda pomôcť sami. Pre kabíny existujú vonkajšie "plášte". Najlepším riešením je použiť vonkajší "celokabát", ktorý skryje nielen okná, ale aj prednú kapotu. Lacnejšie možnosti zakryjú z vonkajšej strany len predné a bočné okná. Tepelná vložka vám ušetrí minimálne 30 % plynu.
5. Markízy nielen proti slnku
Ak používate markízu, je dobré nastaviť ju do čo najväčšieho uhla. Uľahčíte si tak odstraňovanie snehu, ktorý na ňu môže spadnúť. Prípadne ju spevnite trámom, aby markíza lepšie držala.
6. Markíza citeľne rozšíri váš obytný priestor
Celoročné markízy alebo zimné markízy sa od bežných markíz líšia tvarom, zosilnenou konštrukciou, vyšším sklonom strechy a pevnejším materiálom. Slúžia ako ochrana priestoru pred dverami, miesto na odkladanie športového vybavenia alebo miesto na prezliekanie. Najpredávanejšie sú stany s rozmermi okolo 2 m. Takýto stan sa navlieka do stanovej koľajnice a tesní sa k stene karavanu penovými vankúšmi, ktoré nemusia byť súčasťou dodávky.
7. Sneh je pekný, ale ťažký
Ak počas vášho kempovania sneží, je dôležité pravidelne odstraňovať sneh zo strechy. Strešná plocha je väčšia, ako by ste si mohli myslieť, a hmotnosť nahromadeného snehu môže byť vysoká. Preto je dobré mať so sebou skladací rebrík alebo dostatočne vysokú stoličku, aby ste sa dostali bližšie k streche vášho obytného vozidla. Užitočné je mať po ruke aj veľkú a dlhú metlu, ktorá uľahčí odpratávanie snehu.
Pozor! So snehom je spojená aj ďalšia nepríjemnosť, a tou je nedostatočne dlhý dymovod. Preto ponúkame komínový nadstavec od spoločnosti Truma, ktorý vedie dymovod dostatočne vysoko, aby sa zabránilo upchatiu komína snehom. Balenie obsahuje 4 diely predĺženia s maximálnou dĺžkou 45 cm.
8. Plyn je dobrý sluha, ale zlý pán. Ohrieva, chladí a varí, ale môže byť aj nebezpečný
Spotreba plynu v zime rapídne stúpa! Je to spôsobené tým, že počas dňa auto pomerne veľa vyhrievate. Samozrejme, v karavane kúrime aj vtedy, keď sme vonku za zábavou. Dôvodom je, aby voda v nádržiach a kohútikoch medzitým nezamrzla. Do zamrznutého karavanu sa vám ani nechce vracať a často sušíme nasiaknuté veci z predchádzajúceho dňa. Takže fľašu s plynom spotrebujete najneskôr do 4 dní! Na dlhšie zimné kempovanie odporúčame aspoň 2 plné fľaše plynu, prípadne tri. Niekedy to nie je úplne jednoduché. Závisí to od krajiny, do ktorej sa chystáte.
Plynové fľaše zakúpené v zahraničí majú iné pripojenie ako u nás. Môže sa preto hodiť sada euroadaptérov s najdôležitejšími typmi prípojok. Obľúbený karavanistický vtip hovorí, že plynové fľaše sú takzvané "časované". Je to preto, lebo je veľká pravdepodobnosť, že vám plyn dôjde medzi druhou a treťou hodinou ráno. Tí šťastnejší majú v aute nainštalovaný systém DuoControl. Zariadenie, ktoré vám automaticky prepne na druhú fľašu, ak vám dôjde plyn v jednej, takže nemusíte vychádzať na mráz. Takže máte obe fľaše pripojené súčasne a môžete pokojne spať až do rána. Aby ste mali prehľad o stave plynu vo vašich fľašiach, existujú špeciálne navrhnuté ukazovatele stavu plynu, ako napríklad IGT GAS VIEW.
Chcete sa o systéme DuoControl dozvedieť viac? Pozrite si náš starší článok!
9. Detektor plynu a funkčný komín vám môžu zachrániť život
Je dôležité zaobstarať si aj detektor plynu. Upozorní vás na nebezpečný únik plynu, ktorý môže byť smrteľný, najmä keď spíte! Pri spaľovaní plynu vzniká oxid uhoľnatý. Ten sa musí bezpečne odstrániť z obytného priestoru. Odporúča sa skontrolovať správnu funkciu komína a celého systému, ktorý odvádza spaliny z plynového vykurovacieho systému.
10. Dobíjanie batérií zo solárnych panelov, potrebná údržba batérie a jednotky
Solárnym panelom nerobí dobre ani zima. Slnko svieti len krátko a často je pod mrakom, a ak nasneží a panely pokryje sneh, výkon panelov je zanedbateľný. Na druhej strane je spotreba elektrickej energie vyššia ako v lete. Častejšie a dlhšie svieti svetlo, navyše 24 hodín denne funguje ventilátor, ktorý rozvádza teplý vzduch z kúrenia po celom vozidle. Batéria sa nemôže dostatočne dobíjať! Ak sa chystáte niekam "na divoko", so základnou solárnou zostavou dlho nevydržíte.
Pri dlhších pobytoch odporúčame hľadať pripojenie na 220 V. Olovený akumulátor by nikdy nemal byť úplne vybitý! Veľmi tým trpí. Môže sa dokonca nenávratne poškodiť. Už po niekoľkých "vybitiach" dochádza k tzv. sulfatácii, ktorá znemožňuje jej opätovné nabitie. Akumulátor je navždy vybitý. Ak sa chystáte na divokú jazdu, musíte použiť generátor.