Ukladanie batérií
Dnes vám vysvetlíme, čo sa stane s batériou počas zimy, ak nie je správne uskladnená , a čo robiť, ak sa rozhodnete vziať svoje auto uprostred zimy na hory. Aby sme uviedli veci na pravú mieru, budeme hovoriť len o trakčných olovených zaplavených batériách, ktoré sú stále najčastejšie používaným typom vzhľadom na pomer cena/výkon.
Ako funguje batéria
Aby sme pochopili, prečo batéria nemá rada chlad, musíme vysvetliť jej základný princíp fungovania.
Batérie sú sústavou elektród zaliatych v elektrolyte. Keď vznikne elektrický prúd, kladný ión putuje v roztoku ku kladnej elektróde (katóde) a záporný ión logicky putuje k zápornej elektróde (anóde). To znamená pohyb častíc, ktorý samozrejme závisí od hustoty a zloženia kvapaliny. V zamrznutých batériách sa pohyb častíc počas elektrolýzy spomalí natoľko, že batéria nie je schopná dodať maximálny výkon. Preto je dobré batériu najprv zahriať, t. j. uviesť ju na prevádzkovú teplotu. Ak sa teda uprostred zimy rozhodnete vyraziť s karavanom alebo obytným vozidlom do hôr, odporúčame deň vopred (alebo aspoň niekoľko hodín, ak vás nečaká dlhá cesta) zohriať napríklad vnútornú časť karosérie a pripojiť batériu k zdroju nabíjania. Tým sa zabezpečí, že batéria bude v najlepšom možnom stave.
Akumulátory sú schopné normálnej prevádzky aj pri teplotách pod bodom mrazu; navyše sa počas nabíjania a vybíjania zahrievajú. Ideálne však je, ak ich počiatočné vybíjanie alebo nabíjanie prebieha pri teplotách medzi 5 až 20 °C. Ak sa pokúsite nabiť alebo nabíjať úplne zamrznutú batériu, zariadenie, ktoré z nej napájate, môže hlásiť chybu - nedostatok napätia. V opačnom prípade bude hlásiť len minimálny nabíjací prúd. Hovoríme však o odberoch v rádoch desiatok ampérov; rozsvietenie 5 W žiarovky nebude žiadny problém. Vysoké teploty ničia batérie viac ako chlad.
Aby sme tieto zistenia vyjadrili číselne, batéria pri -20 °C má približne 60 % svojej celkovej kapacity. V konečnom zúčtovaní to môže byť problém, pretože batéria nemusí byť najnovšia a sama stratila približne 15 - 20 % svojej kapacity. Ak pripočítame 60 % kapacity zo zimy, výsledok nie je veľmi priaznivý.
Aký postup zvoliť
Batériu je najlepšie vybrať z auta alebo karavanu, skladovať ju pri teplote približne 5 až 20 °C a približne raz za mesiac ju pripojiť k nabíjačke. Ak máte batériu na neprístupnom mieste, napríklad pod sedadlom vozidla, a nechcete ju vyberať, odporúčame raz za čas naštartovať vozidlo, vytopiť vnútro karosérie a v ideálnom prípade sa s vozidlom prejsť, čo prospeje nielen batérii, ale aj celému vozidlu. Ak ide o karavan, nie je problém batériu vybrať.
Novšie obytné automobily s charakteristikou nabíjania IUoU
Tento typ nabíjačky je špecifický pre nové obytné vozidlá a karavany a je určený na dlhodobé nabíjanie batérie. Nie každý vybavuje svoje vozidlá touto modernou technológiou, preto nie je dobré predpokladať, že ak máte nové vozidlo, určite bude vybavené týmto typom nabíjačky - nie je to štandard. Trvalé pripojenie batérie k bežnej nabíjačke bez režimu údržby (float) je nesprávne.
Záver
Batérie sú veľmi náchylné zariadenia a nemusíme ísť ďaleko, aby sme ich trvalo poškodili. Pre bežnú autobatériu je istým koncom jediný deň, keď ju vybijeme na úplné dno a necháme ju na mraze. Vysoké teploty a hlboké cyklické zaťaženie ju môžu poškodiť rovnako, a možno aj viac.
Pohotovostný režim ako tichý zabijak
Pozor si dávajte aj na tzv. pohotovostný režim zariadenia, napríklad rádio s malou LED diódou. Aj to môže byť pre batériu smrteľné, ak v zime dlho stojíte bez dobíjania. Zariadenie s malým, ale stálym odberom je nebezpečnejšie ako náhle vybitie, napríklad meničom napätia. Ak opakujete cyklus vybíjania aj v prípade, že sa batéria už raz vypne z dôvodu nedostatku prúdu, opäť zásadne znižujete jej životnosť.
Toto sú najčastejšie chyby, ktorých sa ľudia dopúšťajú pri používaní batérií. Dodržiavaním základných postupov pri prevádzke batérie môžete predĺžiť jej životnosť až o niekoľko rokov, čo vám môže ušetriť peniaze, možno aj na ďalšiu cestu. :)