Príprava na prestavbu
Objavovanie sveta s domčekom na kolesách je trend, ktorý si získava stále viac nových obdivovateľov a fanúšikov. Málokto vám však povie, čo presne sa za týmto dobrodružstvom skrýva a koľko práce si prestavba auta vyžaduje. Ak vás tento životný štýl alebo forma cestovania zaujala, pozrite sa s nami do zákulisia dodávky s názvom Mazlík.
V dnešnom článku sa Kláry a Honzu opýtame, ako prebiehajú ich prípravy na prestavbu.

Keď táto mladá, nadšená dvojica cestovateľov začala uvažovať o kúpe dodávky, netušili, že príprava všetkého si vyžiada toľko času a práce. Prvé prípravy začali už v novembri minulého roka, keď vážne uvažovali o kúpe a následnej prestavbe vlastnej dodávky. Spoločne vyhľadali množstvo relevantných a zaujímavých videí, z ktorých mohli čerpať inšpiráciu. Keď už bol Mazlík ich, museli presne určiť, ako by mala prestavba vyzerať. Príprava na samotnú prestavbu dodávky im zabrala oveľa viac času, ako pôvodne predpokladali. Aké boli teda ich prvé kroky?
Najprv si určili podrobný postup celej prestavby, čo je veľmi dôležitý prvok v procese plánovania. Ak si vopred neurčíte a nezapíšete postup jednotlivých prác a úloh, môže sa stať, že počas prestavby na niektoré veci zabudnete a budete sa k nim musieť neskôr vrátiť. To by, samozrejme, celý proces spomalilo.
Na začiatku procesu prestavby si tiež urobte zoznam vecí, ktoré budete potrebovať zaobstarať. Tento krok ich mierne zdržal v postupe, pretože z množstva druhov jednotlivých výrobkov, ktoré trh ponúka, bolo veľmi ťažké vybrať tie najvhodnejšie na dodanie. Aby získali lepšiu predstavu o tom, ako budú všetky výrobky vyzerať spolu a ako sa budú hodiť do ich dodávky, rozhodli sa vytvoriť 3D model svojej stavby. Vytvorením tohto modelu si následne v mnohých ohľadoch ušetrili prácu.

Citroën bol od začiatku vo veľmi dobrom stave, takže na príprave bolo potrebné vykonať menej práce ako pri bežnom staršom vozidle. Predchádzajúci majitelia boli u Mazlíka tesne pred predajom na technickej kontrole, takže ostravskí študenti boli v tomto smere ušetrení akýchkoľvek starostí. Jediné, čo museli Honza s Klárou opraviť, bolo zamykanie zadných dverí, ktoré dali do poriadku. Potom sa už mohli pustiť do čistenia auta.
Počas príprav najprv z dodávky vypratali všetky prebytočné veci a vyčistili ju. V rámci čistenia odstránili všetky plasty a preglejky a vybrali priečku, ktorá oddeľuje nákladný priestor od kabíny dodávky. Nakoniec demontovali podlahu a odstránili viazacie pásy na náklad.

Po demontáži auta a vybratí prebytočných predmetov museli zápasiť s dutinami auta, aby dodávka nezhrdzavela. Všetky priestory vyfúkali vzduchom a potom ich dôkladne postriekali antikoróznym sprejom Resistin, prípravok nechali stiecť do všetkých škár a vyčistili ho na nesprávnych miestach. Nakoniec chceli postriekať aj prahy auta, do ktorých sa včak nemohli dostať. Rozhodli sa teda vyvŕtať do nich otvory a potom ich tiež nastriekať sprejom.
Zostávalo im už len pripraviť nákladový priestor. Začali podlahou, ktorú najprv umyli a odmastili technickým benzínom. Potom si pripravili bielu syntetickú farbu, ktorou natreli interiér vozidla. Na základe odporúčania lakovne ju riedili riedidlom C6006. Honza a Klára však neskôr tento krok oľutovali. Pri pravidelnom vetraní schla celá plocha minimálne týždeň, údajne aj dva.
Po tejto skúsenosti nabudúce určite zvolia inú cestu, pretože čakanie ich obmedzovalo v postupe. Na náter im stačila jedna vrstva, keďže podlaha bola v celkom dobrom stave. Celé čistenie, odmastenie a natieranie im trvalo približne 4 hodiny. Na Mazlíka chcú dať ešte novú fóliu, ale to urobia až počas ďalších prác.
Po vyčistení vzali pásku a pomocou nej zhruba načrtli, kam umiestnia všetok nábytok a ostatné veci na určené miesta vo vnútri priestoru.

Mysleli aj na to, aby bola jazda v dodávke čo najpríjemnejšia. Preto sa rozhodli kúpiť a nainštalovať cúvaciu kameru, ktorú pripojili cez novo získané 2 DIN rádio z Číny. Rádio je postavené na systéme Android, takže sa ľahko používa. Okrem toho sa doň dajú nainštalovať akékoľvek aplikácie (napríklad mapy).
Pokračovali ďalej a spoločne vymýšľali, kam umiestniť všetky zásuvky, svetlá, spotrebiče, elektrické komponenty, nádrž na vodu, kúrenie a najmä okná. Pri príprave sa inšpirovali článkami na našom blogu, rôznymi videami a radami svojich priateľov. Podelili sa s nami o to, že pri toľkých rôznych zdrojoch informácií bolo niekedy veľmi ťažké vybrať najlepšie alternatívne riešenie. Ako príklad uviedli riešenie tepelnej izolácie, pre ktoré existuje mnoho možností, z ktorých žiadna nie je zlou voľbou.
Veľmi dôležitou súčasťou prípravy dodávky na prestavbu je výber a nákup tovaru. Hlavne preto, že bez presných rozmerov jednotlivých výrobkov nemožno stavbu naplánovať. To bol niekedy tvrdý oriešok, najmä pri zatvorených obchodoch (pozn. prestavba prebiehala cez pandémiu korony). Preto museli všetky položky objednávať online bez toho, aby videli "naživo" vzhľad všetkých požadovaných výrobkov. Obaja si pochvaľovali našu webovú stránku, kde máme podrobné rozmery všetkých výrobkov.
Povedali nám, že časovo najnáročnejšou časťou procesu bolo plánovanie elektrickej energie a bolo pre nich veľmi ťažké naplánovať, akú veľkú batériu budú potrebovať alebo aký veľký solárny panel umiestniť na dodávku. Museli tiež zistiť, aký regulátor by najlepšie vyhovoval solárnemu panelu, ktorý si vybrali, a ako funguje nabíjanie batérie počas jazdy. Mali veľa otázok o elektrine, preto zavolali niekoľkým odborníkom, aby sa uistili, že všetko bude dobre fungovať.
Hoci sa ich prípravy skončili, stále majú pred sebou veľa otázok a práce, ale tešia sa na ňu. Momentálne sú šťastní, že majú konečne všetko naplánované a už sa tešia, ako sa po prvýkrát - podľa ich slov - zarezávajú do dodávky. Ďalšou etapou je príprava okien.
Na ďalší článok o spomínanej príprave a realizácii okien sa môžete tešiť o dva týždne. Sledujte cestu týchto dvoch študentov spolu s nami! Viac fotografií, videí a záznamov z procesu ich prestavby si môžete pozrieť na ich instagramovom profile @vanstudentslife.