Prestavba dodávky Bumblebee sa začína
Ak ste sa bezhlavo vrhli do realizácie svojho sna o kúpe dodávky a jej prestavbe na obytný automobil, musíte sa uistiť, že ste vykonali dôkladnú predprípravu vrátane odstránenia pôvodného obloženia a dôkladného vyčistenia interiéru. Prípravy na samotnú prestavbu sa líšia od dodávky k dodávke v závislosti od jej veku a stavu.
Dnes navštívime Martina a Mariyu, aby sme sa od nich dozvedeli, ako táto práca prebiehala na ich vysnívanej žltej dodávke s názvom Bumblebee, ktorú sme vám už predstavili v úvodnom článku.
Martin a Mariya sa rozhodli začať prácu rozobratím auta. Svoju dodávku Bumblebee001 si preto na víkend zobrali na chatu k priateľom, ktorí im poskytujú pokoj a sú vybavení dielňou, v ktorej je všetko potrebné náradie vrátane sústruhu.
Najskôr odstránili zadné dvere, čím odhalili prvú nepríjemnú vec, zlomený mechanizmus západky a navyše 3 odizolované káble. Mechanizmus západky bol rozbitý na 3 časti, z ktorých jedna úplne chýbala. Martin a Mária mali pred sebou novú výzvu, a to prácu so zváračkou. Hoci to bolo ich prvé zváranie, podarilo sa im to a mechanizmus západky je opäť plne funkčný! Potom nastal čas začať opravovať poškodené vodiče. Dva z prerušených vodičov boli od zámku centrálneho zamykania a zvyšný vodič bol od vyhrievania zadného okna. Vodiče bolo preto potrebné spojiť. Najprv ich obrúsili, aby mali dostatočnú styčnú plochu, a potom sa pustili do ich spájkovania. Vodiče sa podarilo pospájať tak, aby fungovalo centrálne zamykanie a vyhrievanie zadného okna.
Po oprave poškodených častí dverí sa odstránil zvyšok dodávky. Najprv bolo potrebné odstrániť priečku medzi nákladným priestorom a kabínou vodiča a potom celé vnútorné obloženie nákladného priestoru. Pôvodné továrenské obloženie z nehrdzavejúcej ocele bolo veľmi dobre prinitované k stenám, takže ho bolo potrebné vyvŕtať nit po nite. Celkovo bolo potrebné týmto spôsobom v priebehu niekoľkých hodín vyvŕtať približne 100 nitov.
Po odstránení celého obloženia sa objavili dve hrdzavé miesta, ktoré sa bohužiaľ nedali zvárať bežnou elektrickou zváračkou, a preto bolo potrebné využiť služby skúseného inštalatéra. Klampiarske práce sa však nečakane odložili, jednak kvôli chorobe inštalatéra a jednak kvôli neočakávaným ťažkostiam, o ktorých sa dozviete v ďalších častiach nášho seriálu.
Veľmi náročnou výzvou pre Martina a Máriu bola demontáž pôvodnej podlahy z jedného kusu vodovzdornej preglejky. Všetky skrutky v podlahe boli zarezané do matíc, takže ich bolo potrebné odrezať rozbrusovačkou. Prácu ďalej komplikovala skutočnosť, že podlaha bola celá prilepená disperzným lepidlom, ktoré sa nedá odstrániť bežnými rozpúšťadlami. Lepidlo sa preto muselo z plechového podkladu odstrániť ručne. Podlahu bolo potrebné odstrániť čo najšetrnejšie, pretože sa predpokladá, že bude tvoriť základ pre novú podlahu neskôr v rámci rekonštrukcie po zateplení dodávky. Sympatický pár našťastie podlahu odstránil bez ujmy.
Po odstránení podlahovej preglejky nasledovalo dôkladné očistenie zvyškov lepidla a škvŕn z plechového podkladu pomocou nitro riedidla a špongie. Bohužiaľ, počas týchto prác sa pôvodný lak podlahy miestami poškriabal a prenikol, takže plech bude potrebné nanovo natrieť antikoróznym náterom. Rozhodne sa neodporúča vynechať ošetrenie plechu antikoróznym náterom, pretože bez neho by plech pod izoláciou a podlahou časom skorodoval a následné opravy by boli vzhľadom na obydlie veľmi náročné a drahé.
Odstránenie pôvodného obloženia stien a podlahovej dosky s vyčistením ložnej plochy si vyžiadalo jeden deň intenzívnej práce. Okrem uvedených prác bolo potrebné dôkladne umyť všetky bočné steny, strop, všetky zákutia, trámy atď.
Martin a Mariya využili odloženú návštevu inštalatéra a vzali svoju dodávku Bumblebee k mechanikovi na dôkladnú prehliadku, aby sa uistili, že je v stopercentnom stave spôsobilom na premávku. Prvou nepríjemnosťou, ktorú mechanik odhalil, bola zle vykonaná oprava bŕzd predchádzajúcim mechanikom, ktorý namiesto dôkladnej výmeny a opravy zadných bŕzd iba priškrtil brzdové vedenie, čo spôsobilo, že auto brzdilo, ale iba vpredu. Po tomto zistení bolo preto potrebné vymeniť všetky brzdové vedenia a brzdové doštičky, vrátane samosvorných piestikov, ktoré boli v dôsledku nedostatku doštičiek poškodené. Sympatický pár tak bol nútený zaplatiť za opravu bŕzd dvakrát, z toho raz za úplne neodbornú a nekvalitnú prácu. Bohužiaľ sa to stáva aj dnes. Po vyriešení problému s brzdami konečne prišli na rad tlmiče, ktoré bolo treba vymeniť, čo bol tiež hlavný dôvod návštevy mechanika.
Teraz je dodávka Bumblebee001 kompletne rozobratá a vyčistená a čaká na návštevu inštalatéra, ktorý opraví všetky miesta hrdze. Potom sa konečne môže začať izolácia a samotná prestavba dodávky. Počas príprav si Martin a Mária už stihli vyskúšať prácu autoelektrikára, inštalatéra, mechanika a zámočníka. Ani séria nečakaných komplikácií ich neodradila od ich sna vytvoriť si vlastný obytný automobil. Naopak, sú vďační za nové skúsenosti, ktoré získali, a tešia sa na výzvy pri ďalšej prestavbe.
Postup príprav si môžete pozrieť aj na videách nižšie:
Příspěvek sdílený Martin&Mariya Vanlife journey (@vanlifelegends)